piątek, 19 października 2018

Nadchodzące zmiany

Postanowiłem wprowadzić w Token Battle wiele zmian. Zmiany te mogą być na tyle wielkie, że niektórzy będą mogli to uznać za nowy tytuł, ponieważ ulegnie zmianie kierunek w jakim będę tworzył tą grę.

Token Battle: Hex



Jedną z głównych zmian które wprowadzę będzie przerobienie planszy na planszę złożoną z hexów, co oznacza też, że zmienią się także obszary działania umiejętności. Pytanie tylko: po co to wszystko?

Wpływ obszarów umiejętności na ich siłę


Obecnie w grze istnieje 7 różnych rodzai obszarów umiejętności (celowo pomijam tu możliwość braku obszaru). Co się rzuca w oczy, to różnica w ich wielkości.

Praktyka wykazała, że większe obszary przyczyniały się głównie do ułatwienia obrania żetonów ze cel. Różnica ta mogła występować nawet przy obszarach o tym samym rozmiarze. Przykładowo, jeśli umiejętność obejmuje 2 pola po skosie, to na planszy istniało tylko 16 pól na których zagrana karta aktywowałaby umiejętność na obu polach. Z kolei obszar z 2 polami pionowymi/poziomymi dobrze zgrywał się z aż 24 polami. Różnica ta jest wystarczająco duża aby była odczuwalna, ale zbyt mała aby mocno rzucała się w oczy dla nowicjuszy.

W grze było 7 różnych obszarów umiejętności, o 3 różnych rozmiarach (2, 4 i 8 pól), które można było podzielić na 5 kategorii względem użyteczności, gdzie zbliżone kategorie różniły się minimalnie, zupełnie jak kolory czerwony i makowy - różnica staje się widoczna głównie wtedy, gdy postawimy te kolory obok siebie. Mimo iż różnice niewielkie, to wymagały specjalnej uwagi podczas równoważenia gry, które niestety ma ograniczą precyzję.

Co chcę osiągnąć?


Po pierwsze: sprawić by jedynie rozmiar umiejętności miał na nią wpływ, a nie jej kształt. W ten sposób nowi gracze nie będą musieli zauważać tej różnicy, a więc gra będzie wymagała mniejszego progu wiedzy do efektywnej gry.
Po drugie: by zredukować liczbę różnych typów obszarów, a co za tym idzie zredukować liczbę kart które nie różniły się od siebie niczym szczególnym lub różniły się minimalnie.

Jakie obszary umiejętności będą istniały w następnym updejcie?

Będą istniały 3 odpowiedniki obszaru obejmującego 2 pola (1 poziomy i 2 skośne) i jeden obszar obejmujący 6 pól.



Co ważne: zamiast tworzenia 3 osobnych kart z umiejętnością o rozmiarze 2 będzie tworzona tylko jedna karta z możliwością wybrania jej podtypu, przy czym wybór ten następuje w edytorze zestawów kart. Innymi słowy teraz nie będzie możliwe włożenie do talii kilku kart które różnią się jedynie kształtem umiejętności. Wymusi to na graczach używanie różnorodnych kart i zwiększy ciekawość rozgrywki.


Hexy a plansza

Obszary umiejętności nie były jedynym powodem wprowadzenia tej zmiany. Chciałem także zmniejszyć maksymalną liczbę pól, które mogą przylegać do pola. Dzięki temu żetony wpływające na pobliskie żetony będą miały zmniejszoną maksymalną skuteczność, ale też łatwiej je będzie zabezpieczyć otaczając je. Sprawi to, że gra będzie wymagała od graczy szybszej reakcji na zagrania przeciwników.


Odległość pól od krawędzi planszy

Przy zwykłej planszy 6x6 aż 20 pól znajdowało się na krawędzi planszy, 12 znajdowało się w odległości 1 pola, a tylko 4 pola były oddalone wystarczająco daleko, by nie mogły być łatwo wypchnięte poza planszę. W przypadku hexowej planszy (w kształcie hexa) złożonej z 37 pól (zaledwie jednego pola więcej) proporcje typów pól wynoszą 18-12-7, czyli pod tym względem wartości są do siebie bardziej zbliżone

Nie oznacza to, że jak najwięcej pól powinno być oddalonych od planszy, ale warto podkreślić, że jeśli chciałoby się uzyskać taki efekt, to zastosowanie hexów da lepsze rezultaty. Otrzymanie odwrotnego efektu jest możliwe zarówno korzystając z kwadratów jak i hexów, więc gdyby zaszła potrzeba na odwrotny rezultat, będzie on w zasięgu ręki.

Nowe plansze

Aby urozmaicić rozgrywkę planuję wprowadzić do gry więcej plansz. Będą one różnorodne, jedne większe, drugie mniejsze, jedne rozproszone, drugie zbite, jedne mocniej pokryte żetonami, inne mniej. Każda plansza będzie mogła faworyzować nieco inny styl gry, co sprawi że gracze będą musieli przygotować się na różnorodne sytuacje i tworzyć zestawy kart, które sprawdzą się w wielu sytuacjach.

Twórczość graczy

Prócz możliwości korzystania z wbudowanych plansz będzie także możliwość tworzenia swoich własnych plansz i grania na nich z innymi graczami.



Karty

Skoro zmieniają się obszary umiejętności, logiczne jest że wiele kart musi być usuniętych. Korzystając z zaistniałej sytuacji postanowiłem podejść do tego od innej strony: cała pula kart będzie stopniowo tworzona od nowa. Część umiejętności i żetonów pozostanie, ale wiele z nich zostanie przeprojektowanych lub zastąpionych nowymi.

Projektowanie nowych kart

Moim zdaniem umiejętności i żetony powinny być tworzone według następujących reguł:
1. Opis powinien być możliwie krótki i prosty. Dzięki temu gra staje się mniej przytłaczająca dla nowych graczy.
2. Efekt powinien być jednoznaczny dla każdej osoby znającej podstawowe zasady gry. Nie chcę aby gracze frustrowali się z powodu błędnego zrozumienia efektów, które zostały opisany w niejasny i niejednoznaczny sposób.
3. Żaden element gry nie powinien być skuteczny przeciwko samemu sobie. W przeciwnym razie może dochodzić do sytuacji, w których wszyscy gracze dążą do stosowania tej samej strategii gry, co redukuje różnorodność gry.
4. Każdy efekt, nawet sytuacyjny, powinien być użyteczny bez względu na karty przeciwnika. Innymi słowy gracz powinien mieć jakiś sposób na wykorzystanie sytuacyjnych kart nawet wtedy, gdy przeciwnik nie będzie stosował strategii której się spodziewaliśmy.



Wersje gry

Wiem że w grach często zdarza się, że gracze niekoniecznie przepadają za zmianami w rozgrywce i wolą grać w poprzednie wersje gry. Granie na starszej wersji gry oznacza jednak, że korzysta się z jej niedopracowanej wersji, która może posiadać więcej błędów a także może posiadać braki różnych funkcjonalności. Prócz tego jeśli gracz korzystał z wielu wersji gry, mogły pojawiać się problemy z kompatybilnością kont - konta zaktualizowane do nowych wersji bardzo często nie działały poprawnie na starych wersjach gry.

Przełączanie wersji gry

Z każdą nową aktualizacją w grze będzie się ona pojawiać jako domyślna wersja rozgrywki. Poprzez wersję rozgrywki rozumiem tutaj pulę kart i plansz, czy też ich parametry. Jeśli graczowi nie przypadnie do gustu ta nowa pula, będzie mógł przełączyć się na starszą pulę nawet nie wychodząc z gry. Warto tu zwrócić uwagę, że zmieni się tylko pula elementów wykorzystywanych w rozgrywce, czyli wszelkie poprawki błędów czy usprawnienia interfejsu będą nadal dostępne.

Wersje gry tworzone przez graczy.


Z czasem graczom udostępniona będzie możliwość tworzenia ich własnych wersji gry. Będą oni mogli stworzyć swoje własne pule kart, plansz, czy też parametry umiejętności i żetonów. Dzięki temu będą oni mieli okazję zobaczyć jak ich wizja gry prezentowałaby się w praktyce.

Modyfikowanie zasad gry


Gracze będą także mieli dostęp do modyfikowania głównych zasad gry. Przykładowo będą mogli zmienić ilość punktów gry wymaganych do zakończenia rozgrywki, co sprawi że w ich wersji gry będzie ona mogła być szybsza lub dłuższa. Innym przykładem będzie możliwość wybierania dodatkowych reguł gry, jak np. przekazywanie użytych kart przeciwnikom, albo dodatkowe efekty przy zagrywaniu kart. Narzędzia te umożliwią graczom tworzenia ciekawych scenariuszy gry, którymi będą mogli dzielić się z innymi graczami.

Inne powodu zmian

Przeprojektowując grę daję sobie okazję do stworzenia jej podstaw. Grę tą zacząłem tworzyć gdy moja wiedza o programowaniu była znacznie mniejsza niż obecnie. Uważam że pisząc kod do tej gry w wielu miejscach robiłem to w sposób nieodpowiedni, który sprawiał że pisanie aplikacji było nie tylko dłuższe, ale też istniało większe ryzyko powstawania błędów. Teraz będę miał okazję napisać to od nowa, a więc w sposób znacznie wydajniejszy, co pozytywnie odbije się na długoterminowy efekt.

Aktualizacje

Liczba zmian jest olbrzymia i będę potrzebował jeszcze co najmniej 2 tygodnie nim będę mógł umieścić tu nową grywalną wersję gry. Warto też zaznaczyć, że wraz z następną aktualizacją nie wszystkie opisane tutaj funkcjonalności będą dostępne - przykładowo możliwość wybierania wersji gry będzie dostępna dopiero w wersji następującej po następnej wersji gry. Proszę więc wszystkich o cierpliwość i z góry dziękuję za wyrozumiałość.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz