piątek, 31 sierpnia 2018

Aktualizacja 0.33.0

Nową wersję gry można pobrać pod tym adresem:
https://drive.google.com/open?id=0B_YKEPym2wKDVGJKZk9Vb0pPVk0

Zmiany w zasadach gry

Od teraz rozgrywka będzie się kończyć po osiągnięciu przez dowolnego gracza 500 punktów (zamiast 1000 punktów), minięciu 40 tur (zamiast 50) lub zapełnieniu planszy (bez zmian).

Czy to oznacza, że teraz partie będą 2x krótsze? Nie. Zwykle gracze mają najwięcej żetonów pod koniec gry, co oznacza że w ostatnich turach generują zwykle więcej punktów. Zależność ta sprawia, że pierwsze 500 punktów zwykle zdobywało się znacznie wolniej niż drugie 500 punktów. W praktyce przedtem rozgrywka trwała średnio 40 tur (limit 50 tur miał na to spory wpływ), a obecnie rozgrywka powinna trwać średnio 30 tur, czyli około 25% krócej.

Dlaczego zdecydowałem się na tą zmianę? Miałem ku temu kilka powodów:
- Długie rozgrywki są monotonne i czasochłonne, co może zniechęcać nowych graczy.
- Im dłuższa jest rozgrywka, tym większa jest szansa na to że ruchy poszczególnego gracza zaczną się zapętlać, a to przyczynia się do zwiększenia przewidywalności rozgrywki. Jeśli rozgrywka będzie krótsza, gracz będzie miał mniej czasu na zapętlanie ruchów, a więc jest większa szansa że wygra wskutek błędów przeciwnika.
- Wraz ze wzrostem ilości kart gra stała się bardziej nieprzewidywalna, więc łatwiej jest zaskoczyć przeciwnika co jest krokiem do wygranej. W momencie powstania gry była ona na tyle przewidywalna, że często musiało minąć wiele tur nim ktoś popełni błąd, a więc i rozgrywka musiała być dłuższa.

Czy czas trwania rozgrywki będzie ponownie skracany w przyszłości? Nie sądzę. Jeśli do czegoś takie dojdzie, to prawdopodobnie będzie to wprowadzone jako osobny tryb rozgrywki stanowiący urozmaicenie od normalnej gry.

Zmiany w AI

- Dotychczas AI przewidując długość gry brało pod uwagę przyrost punktacji graczy. Od teraz AI będzie też brało pod uwagę relację przyrostu punktacji do liczby miniętych tur, dzięki czemu teraz AI zdaje sobie sprawę że w następnych turach punkty będą zdobywane szybciej. 
- Od teraz AI potrafi analizować jak różne dodatkowe tury wpływają na siebie. Przykładowo jeśli obaj gracze posiadają po 5 dodatkowych tur, to AI zdaje sobie teraz sprawę, że jeden z graczy będzie musiał poczekać 5 tur nim będzie mógł wykorzystać swoją premię. Same obliczenia związane z dodatkowymi turami będą też dokładniejsze.

Zmiany w UI


- Od teraz po wybraniu karty z umiejętnością wpływającą na pola na których w poprzedniej turze stał żeton na planszy będą delikatnie oznaczone te pola, które spełniają ten warunek. Dzięki temu można szybko określić czy użycie takiej umiejętności ma sens.



Zmiany w balansie


Skrócenie gry sprawiło, że na sile zyskały wszystkie te karty, które mogą tracić na sile z upływem kolejnych tur - jeśli rozgrywka jest krótsza, to mniej tracą na sile w trakcie gry, a więc są statystycznie mocniejsze niż dotychczas. Aby siła tych kart wróciła do poprzedniego poziomu konieczne było ich osłabienie.






Nowe karty



Umiejętność ta sprawia, że jeśli w poprzedniej turze na dowolnym z pustych pul będących celem stał żeton, zyskujesz dodatkową turą. W przeciwieństwie do umiejętności dodanej w poprzedniej aktualizacji daje nieco większą elastyczność przy stawianiu żetonów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz