niedziela, 17 lipca 2016

Aktualizacja 0.5.0

Nową wersję gry można pobrać pod tym adresem:
https://drive.google.com/open?id=0B_YKEPym2wKDVGJKZk9Vb0pPVk0

Zasady gry można znaleźć pod adresem:
http://tokenbattle.blogspot.com/2016/07/zasady-gry.html

Zmiany w balansie:
- Zmniejszono wartość żetonów przemieszczających inne żetony które miały wartość 3. Teraz mają wartość 2 i gdy zostają zniszczone, zamiast tego zostają zastąpione zwykłym żetonem o wartości 1. Omówienie zmiany niżej.

Nowości:
- Dodano 6 nowych żetonów (ich omówienie niżej).
- Od teraz po najechaniu kursorem na ikonę żetonu wyświetla się jego opis (dotychczas takie opisy były wyświetlane tylko dla typów umiejętności, a same żetony nie posiadały żadnych właściwości).
- Od teraz można wybrać do gry losowy z posiadanych zestawów żetonów, lub zestaw o losowej zawartości.
- Do ekranu gry dodano miejsce na awatar, choć na razie nie ma możliwości ustawienia żadnego avataru.
- Avatar gracza unosi się gdy zaczyna się jego tura i opada gdy zaczyna się tura przeciwnika.

Poprawki:
- Poprawiony algorytm losowości AI.
- Naprawiono błąd który sprawiał, że umiejętność tworząca żetony dla przeciwnika powodowała błędy w trybie Sandbox, w którym gracz gra bez przeciwnika.

Losowe zestawy zestawy żetonów:


Grając wielokrotnie przeciw AI stwierdziłem, że gra jest zbyt nudna, jeśli wiemy jaki zestaw żetonów posiada przeciwnik. Rozgrywka jest wtedy prostsza, ponieważ wiemy jakich ruchów możemy się spodziewać i unikamy sytuacji w których przeciwnik mógłby zyskać przewagę. Jeśli nie znamy zestawu przeciwnika gra staje się ciekawsza, ponieważ nie wiemy czego możemy się po nim spodziewać, a przynajmniej przewidzenie jego ruchów jest trudniejsze. Wadą tego rozwiązania jest niestety fakt, że biorąc dla przeciwnika losowy zestaw z listy nadal wiemy jaki z maks 5 zestawów możemy się spodziewać, a biorąc zestaw z losową zawartością decydujemy się na zestaw, który mimo swej nieprzewidywalności może się okazać po prostu słabszy.

Algorytm generowania zestawów został zaprojektowany w taki sposób, aby zawierały losową ilość kart żetonów. Im więcej jest kart na pojedynczym stosie kart, tym mniejsza jest szansa na to, że dodana zostanie kolejna karta, czyli przeważnie ka stosach będą znajdowały się po 2-3 karty, a rzadko 4-5 kart. Dodatkowo na pierwszym stosie będą się znajdowały wyłącznie te karty, które mogą być opłacalne w pierwszej turze gry (lub raczej nie są nieopłacalne), dzięki czemu gracz może mieć pewność, że nie będzie miał fatalnego startu.


Omówienie zmian w balansie:

Żetony przedstawione w górnym wierszu zostały zmienione na odpowiedniki z niższego wiersza.

Żetony które zmieniają pozycje żetonów w orientacji nie-skośnej (poziomej lub pionowej) były w stanie wypchnąć poza planszę żetony znajdujące się na 12 różnych polach (zakładając, że nic nie blokowało im drogi), podczas gdy żetony zmieniające pozycje żetonów po skosie potrafiły wypchnąć poza planszę żetony znajdujące się na 18 różnych polach, czyli wypchnięcie żetonów było w ich przypadku znacznie łatwiejsze. Dodatkowo w niektórych sytuacjach potrafiły wypchnąć jednocześnie 2 żetony poza plansze. Początkowo ten brak równowagi żetony o orientacji nie-skośnej nadrabiały wyższą wartością punktową niż ich skośne odpowiedniki, jednak sprawiła ona, że żetony początkowo słabe stały się statystycznie silne na tle innych żetonów. Wymusiło to szukanie jakiegoś pośredniego rozwiązania. Zmniejszyłem więc wartość punktową tych żetonów i dodałem żetonom specjalną właściwość: gdy zostają zniszczone, zamiast tego zostają zastąpione zwykłym żetonem o wartości 1. Sprawia to, że pozbycie się tych żetonów z planszy jest równie trudne co dotychczas, ale generują one mniejszą wartość punktów niż dotychczas (kolejno 2, 1, 1 pkt. zamiast 3, 2, 1 pkt. w zależności od stopnia uszkodzenia).

Omówienie nowych żetonów:


Żeton ten zwiększa przyrost punktacji wszystkich pobliskich przyjaznych żetonów o 1. Jest to premia która utrzymuje się tak długo jak długo utrzymuje się żeton, czyli w przeciwieństwie do dotychczas istniejących żetonów ten żeton wpływa też na żetony stawiane w przyszłości. Działa to też w drugą stroną - jeśli żeton zostanie zniszczony, stracimy premię którą nam dawał. Żeton ten zachęca więc obu graczy do zwracania większej ilości uwagi na konkretne żetony i wzmaga rywalizację w poszczególnych miejscach planszy. Prócz tego żeton ten daje graczom nowy sposób na wykorzystanie żetonów przemieszczających - przeciwnik może przesunąć też żeton w miejsce oddalone od naszych żetonów aby zminimalizować jego premię, a my możemy starać się przemieszczać go w bardziej korzystne lokacje.

Kolejne 2 typy żetonów niewiele się różnią od omówionego żetonu, różnica polega na tym, że żółty żeton wzmacnia także przyrost punktacji żetonów przeciwnika, a żółto-czerwony wpływa tylko na żetony przeciwnika. Częściowo zmienia się też ich zastosowanie praktyczne - żółty żeton mimo obusiecznego efektu posiada większą wartość punktową, dzięki czemu jest trudniejszy do zniszczenia, dzięki czemu łatwiej jest nam go bronić przed przeciwnikiem. Żółto-czerwony żeton z kolei daje nam bardzo dużo punktów, ale musimy starać się, aby przeciwnik nie postawił w jego pobliżu zbyt wiele żetonów.

 Prócz nowych typów żetonów doszły też nowe umiejętności. Umiejętność po lewej sprawia, że jeśli cały obszar umiejętności jest pokryty żetonami, otrzymujemy dodatkową turę. W praktyce wymaga to od nas doprowadzenia do sytuacji, w której  żetony mogą być pokryte przez wszystkie 4 pola umiejętności, a zyskamy żeton o wartości 1 nie tracąc naszego ruchu.

Kolejną umiejętnością jest umiejętność dająca bonusową turę przeciwnikowi. Przede wszystkim żeton z tą umiejętnością generuje dla nas bardzo dużo punktów i daje nam tymczasową przewagę nad przeciwnikiem, ale pozwala przeciwnikowi wykonać 2 ruchy pod rząd, które w połączeniu mogą być dla nas dotkliwe. Przykładowo przeciwnik może użyć 2 żetonów z umiejętnością przemieszczającą, aby wyrzucić poza planszę żeton, który nawet nie był blisko jej krawędzi. Sam żeton można jeszcze wykorzystać do stworzenia przeciwnikowi przewagi liczebnej, dzięki czemu umiejętności obszarowe mogą być dla niego bardziej dotkliwe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz